Giyside dönüşüm vakti

bencede

New member
Küresel karbon emisyonlarının yüzde 2 ila 8’ini üretmekten sorumlu olan moda kesiminin, 2050 yılına kadar dünyadaki karbon harcamalarının dörtte birini kullanımı bekleniyor. Dünyada her saniye bir çöp kamyonuna muadil oranda dokuma eseri ya çöpe atılıyor ya da yakılıyor. Geri dönüşümün değeri her geçen gün artarken, kesim temsilcileri de dünya genelinde ve Türkiye’de regülasyon değişikliğine muhtaçlık duyulduğunu belirtiyor.

Gama Recyle Sürdürülebilir Teknolojiler İdare Heyeti Lideri Zafer Kaplan, bugün dünyada kullanılan kıyafetlerin yalnızca yüzde 1’inin geri dönüştürüldüğünü belirterek, toplam atıkların yüzde 3’ünün ise dokumacılık mamüllerinden oluştuğunu belirtti ve “Toplam tüketimin dünya genelinde binde biri kıyafetten kıyafete dönüştürülüyor. Bu dokumacılık dalı açısından utanç verici bir durum. Hem dünyada birebir vakitte Türkiye’de mevzuat değişikliklerine muhtaçlığımız var” değerlendirmesini yaptı.

BİR DÖNEMDE BİR TİŞÖRT

Zafer Kaplan, üretimle ilgili ise şu ayrıntıları verdi: “Her yıl dünya genelinde 40 milyon ton civarında gardıroplardan atık hale dönüşen dokuma eserleri var. Bunun yalnızca 7 milyon tonluk kısmı, kumbara usulüyle, atık olarak toplanabiliyor. Bu manada en epeyce Avrupa ülkeleri, Kuzey Amerika ve Japonya öne çıkıyor. Konteynerlere atılanların yüzde 35-40’ı da yine kullanabilir vaziyette. Hatta yüzde 1’lik kısmı hala ambalajlı.” Bugün kişi başı giysi satın almak, 15 yıl öncesine nazaran yüzde 60 artmış durumda. Her bir modülün gardıropta kalma müddeti ise 15 yıl öncesine bakılırsa yarı yarıya kısaldı. Su kaynaklarının tükendiğini ve epey fazla atık üretildiğini kaydeden Linea Recycle Genel Müdürü Mehmet Boyacılar ise dokuma dalının kullandığı su, güç ve ürettiği atıkla dünyayı kirlettiğini lakin artık bu durumu düzeltmeye çalıştıklarını söz etti: “Eskiden bir kazağı 3 kardeş giyerken, şu an bir dönem, bir tişört tüketiyoruz. Üretimde fark yaratmamız lazım, bunu da ya teknoloji ya sürdürülebilirlik ya da model satarak oluşturabilmemiz gerek. Geri dönüşümde ilerlememiz, üretimde tercih edilebilirliğimizi artırır.”



FARKINDALIK VE REGÜLASYON KAİDE

Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği (TGSD) Lideri Ramazan Kaya, dokuma ve hazır giysi tarafındaki süreçlerde döngüsel iktisada dikkat çekti ve yüklü hissenin dokumacılık bölümünde olduğunu belirtti. Kaya, “Türkiye’de üretilen eserler değil; üretimde atıl kalan eserler geri dönüştürülebiliyor, kırpıntılar yeniden kumaş haline çevriliyor. Geri dönüşüm algısını güçlendirmek için evvela üretici, tüketici ve karar vericilerin farkındalığının yükselmesi gerekiyor. Avrupa’da tüketicinin farkındalığı hayli daha önde. Türkiye’de geri dönüşüm tesislerimiz var, elyaf ve hammaddeyi geri dönüştürebiliyoruz. Lakin bunları toplamak ve elleçlemek büyük bir sorun. Bu kısımda bizim işimizin kolaylaştırılması için otoriteden bir regülasyon bekliyoruz” dedi.

HOLLANDA BİRİNCİ SIRADA

Uluslararası Hazır Giysi Federasyonu Lideri Cem Altan, Geri dönüşüm çalışmalarının bütün dünyada ağır bir biçimde başladığını belirterek, “Özellikle Çin, Güney Kore, Japonya, Avrupa ülkeleri epey kıymet veriyor. Avrupa Birliği’nde giyilmiş yahut satılamamış mamüllerin toplanması ve tekrar parçalanıp endüstriye dönüştürülmesiyle ilgili Türkiye değerli bir alternatif olabilir. Zira AB’nin kapasitesi kâfi değil. 2025 yılına kadar geri dönüştürmek için 5.5 milyon ton eser toplanması hedefleniyor. Giysiler Türkiye’ye geldiğinde satışa sürülürse diye kaygılar var. Türkiye’de şu an bakanlıklar nezdinde Hollanda hükümetiyle görüşmeler sürüyor zira bu mamüllerin Türkiye’ye girmesi müsaadeye tabi. yıllardır artık kumaşlarımızı geri dönüştürüyorduk, aslına bakarsanız bir altyapımız var. Avrupa ülkeleri haricinde bu iş için en güzel aday Türkiye” diye konuştu.
 
Üst